0 %

Sfaturi de început de drum de la seniorii YP: Andra Nistor

Sfaturi de început de drum de la seniorii YP: Andra Nistor

Continuăm seria de tips & tricks de la seniorii din comunitatea IAA Young Professionals cu Andra Nistor, care în prezent se ocupă de marketing pentru USDA, Departamentul de Agricultură al Statelor Unite. Andra ne-a împărtășit experiența începutului ei profesional și modul neașteptat în care aceasta a ajutat-o ulterior în carieră, despre multispecializare și învățare continuă cât și despre alegerea jobului în funcție de colegii, oameni cu care petreci 8-10 ore/zi.

 

Început de drum

Eram în clasa a 9a și venisem în vizită la mătușa mea care stătea în București. Pe atunci, aveau un apartament la Unirii, ce dădea spre Piață. Și se vedeau toate panourile outdoor luminate și în acel momen mi-am zis:

nu știu ce fac oamenii ăștia dar vreau și eu să fac asta.

Nu știam ce înseamnă asta. Ce fac oamenii ăștia exact. Știam doar că e luminos, cu mesaje publicitare și că-mi doresc să fac și eu asta.

Nu mi-a ieșit din prima; am vrut să mă angajez din al doilea an de facultate, pentru că nu aveam stare și oportunitate a venit din altă parte. De fapt, când am dat la facultate nu știam exact ce vreau să fac, nu am știut niciodată, a trebuit să descopăr pe parcurs. N-am regrete :)

E foarte important să te îndrepți spre persoane pe care le admiri, mentori, du-te spre ele și întreabă.

E posibil să îți răspundă, e posibil să nu, dar dacă nu pui întrebarea, clar nu o să primești niciun răspuns. Dacă ceri ajutorul, ai 50% șanse să primești ceva, iar asta o spun din punct de vedere personal, pentru că eu n-am avut ajutorul ăsta în momentul în care m-am înscris la facultate. M-am înscris la o facultate care avea un nume pompos, suna bine și mi-a plăcut. Dar nu cu asta voiam să continui mai departe.

Pentru că nu știam ce vreau să fac în viață, m-am angajat din al doilea an de școală și nu în publicitate. Eram un copil singur venit la București și încercam să văd care ar fi oportunitățile. Așa m-am angajat în pharma.

În momentul în care m-am angajat, eram un copil și de obicei copiii sunt asupriți de toată lumea; dar pe lângă asupritori am avut și colegi care m-au luat sub aripile lor și m-au învățat foarte multe, de exemplu m-au luat cu ei în întâlniri să învăț ce înseamnă o negociere. Apoi am învățat ce înseamnă o licitație și am rămas 4-5 ani de zile în pharma, ajungând să mă ocup singură de tot ce înseamnă licitații, atât cu spitalele din țară, cât și cu agenții guvernamentale.   

În momentul în care ești într-un loc, într-un job, la o conferință, oriunde, încearcă să nu pleci de acolo cu mâna goală, încearcă să iei ceva folositor. Pentru că la un moment dat o să te ajute acea informație.

După mulți ani, când am ajuns la al doilea angajator din publicitate, mi s-a zis:

tu ești singura care a făcut licitații din trustul ăsta, vrem să faci licitații în publicitate.

Nu era același lucru, dar scheletul era la fel și experiența din pharma chiar mi-a folosit și astfel am ajuns de la licitații în pharma la pitchuri media, inclusiv la redactarea caietelor de sarcini în pitchuri.

Povestesc asta ca exemplu de experiență pe care o poți lua dintr-un loc și adapta pentru locul în care ești, pentru că scheletul rămâne mereu valabil.

 

Am încercat să am mai multe specializări”

Însă specializările mele erau unele execuționale, deci de făcut, ca să zic așa. Primul angajator a fost Publimedia, pe atunci, actualmente Mediafax Grup, și lucram în vânzări de publicitate. Apoi am trecut la Intact Group, pe același job o perioadă, mutându-mă ulterior la agenția de media a Grupului Intact, unde făceam partea de buying, planning și din când în când pitchuri. Când am plecat din Intact am ajuns la Medien Holding, care le avea pe toate integrate, și astfel am putut testa mai multe lucruri, rămânând la același angajator.  

Și la Medien Holding am mers întâi pe partea de vânzări, apoi pe partea de licitații, pitching, media buying. Când a plecat directorul de marketing al grupului și am fost întrebată dacă vreau să ocup eu acea poziție, am profitat imediat de acea oportunitate. A fost momentul ideal pentru că de vreo 2-3 ani de zile începusem să mă reorientez către marketing, dar mi-ar fi fost foarte greu să încep asta într-un loc nou de la zero. Și astfel, la Medien Holding am început să mă ocup de partea de marketing pentru cele 7 produse pe care deja le știam deja de 3 ani de zile. Deci totul a venit natural.

 

„Încearcă cât mai multe lucruri/ departamente ca să îți dai seama unde te potrivești și ce îți place cel mai mult.”

Dacă nu ești pasionat de ceea ce faci, 1 - nu o să faci bine, și asta o să îți dăuneze și ție ca om, ca CV, ca personal branding și 2 - o să îi dăuneze și angajatorului tău, astfel încât la un moment dat o să vă despărțiți și nu o să aveți referințe bune niciunul dintre voi.

E foarte important să experimentezi și să găsești domeniul ăla pe care vrei să-l faci și noaptea.Eu sunt un mare ambasador al angajatorului meu, pentru că fac ceea ce-mi place într-un loc care îmi place.

 

Andra Nistor a vorbit la TedX Oradea despre influența internetului în comportament (video: https://www.youtube.com/watch?v=ecEXqRFJ7LY)

 

„Pentru mine contează foarte mult mediul de lucru.”

Adică oamenii cu care stau acolo 8-9-10 ore pe zi.

Țin minte că am avut momente, în trecut, când am ieșit pe scările de incendiu sau m-am încuiat în baie ca să plâng. Și asta nu era din cauza volumului de muncă ci, 70% să zic, din cauza oamenilor cu care lucram. E foarte greu să-ți faci treaba cum trebuie dacă nu ești într-un colectiv cu care să fii pe aceeași lungime de undă, cu care să te înțelegi. Este foarte mult consum psihic iar asta dăunează obiectivelor.

Pentru mine contează foarte mult asta și înainte să lucrez pentru Statele Unite cred că am avut vreo 5-6 luni de zile de refuzat joburi pentru că nu simțeam că mă potrivesc acolo, lângă oamenii respectivi.

Și chiar se vede diferența în creativitatea pe care o ai. Într-o echipă nu trebuie să fim cu toții prieteni, dar să fie o echipă sudată. Trebuie să avem aceleași obiective, același punct de referință și să încercăm să adăugăm valoare în ceea ce facem. Dacă tu ești o persoană creativă și inovatoare și majoritatea colegilor tăi merg pe tradițional nu o să puteți face proiecte împreună, o să vă bateți cap în cap și bineînțeles o să câștige cel cu autoritate mai mare.

Dar punctul ăsta mi se pare că ar trebui să vină ultimul, după ce ai trecut prin toate experiențele astea, după ce ai trecut prin foarte multe departamente, după ce ți-ai spus ce vrei să faci în continuare, după ce ai o experiență pe care să te bazezi practice. Teoretia nu e suficientă.

E foarte important să cunoști oameni, să vezi moduri diferite de lucru. Să poți învăța de la fiecare „așa da” sau „așa nu”.  Au fost mulți de la care am învățat „așa nu”, dar mă ajută și asta foarte mult. În momentul în care știi să înveți din greșelile altora, faci cu o greșeală mai puțin. Obții astfel timp, bani, rezultate.

 

Scurt și la obiect: sfaturi de final

҉   Caută să te dezvolți permanent

҉   Alege să faci lucrul care îți place cel mai mult

҉   Alege-ți oamenii cum trebuie, pentru că doar acolo o să crești (altfel, rămâi fără creativitate, stagnezi, te frustrezi). Eu am câțiva ani de când îmi primează experiența umană. Astfel, toate parteneriatele rezistente în timp sunt făcute întâi cu omul și apoi cu profesionistul.