6 sfaturi de la Nicoleta Deliu, Head of Communication BCR
Nicoleta Deliu este următorul alumn IAA Young Professionals care vine în ajutorul tinerilor la început de drum în marketing și comunicare cu o serie de sfaturi concrete, la obiect, desprinse din experiența ei.
Nicoleta a fost printre primii președinți ai filialei românești IAA YP, pe care a condus-o timp de 6 ani, timp în care asociația a devenit printre cele mai active la nivel global. Nicoleta s-a alăturat echipei BCR ca specialist PR iar astăzi este Head of Communication BCR. Printre cele mai recente și de succes inițiative ale echipei sale se află Școala de Bani, o serie de cursuri și resurse pentru a-i învăța pe cei (foarte) mici dar și pe cei mari cum să-și gestioneze mai bine finanțele.
Dacă simțiți că v-ar ajuta și pe voi o serie de sfaturi în acest sens, puteți începe cu recent lansatul „La bani mărunți”, podcastul de inteligență financiară cu specialiști care întorc banii pe toate părțile.
Nicoleta este demult pasionată de gândirea strategică și de implementarea ei în echipele din care a făcut parte și a căutat permanent să se dezvolte în acest sens, fie la Modulul Marketing și Comunicare Strategică de la Școala IAA fie, mai recent, printr-un MBA la Berlin School of Creative Leadership.
Iată sfaturile Nicoletei:
1. Nu te lua prea mult în serios
Problema noastră e că începem să devenim foarte conștienți de noi, de valoarea noastră și a lucrurilor pe care le facem și la un moment dat ajungem într-un semi-ridicol care n-are nicio treabă cu zona de creativitate.
Din punctul meu de vedere, acesta e și motivul pentru care industria noastră a început, la un moment dat, să aibă niște probleme și să își pună niște întrebări majore de relevanță, inclusiv la nivel internațional.
Eu în ultimii 2 ani și ceva am făcut un MBA în zona asta de creativitate, unde am interacționat cu foarte multă lume. Noi în România suntem un pic în urma trendului internațional, exact cum se întâmplă cu toate celelalte industrii, și la noi încă n-au ajuns discuțiile atât de serioase. Dar întrebările rămân?
Au oamenii din industrie puterea de a folosi knowledge-ul și resursele pe care le au la îndemână să facă ceva cu adevărat bun pentru lume? Sau rămânem în urmă și ne depășesc alții?
Apropo de asta, iată un exemplu mindblowing:
O companie de consultanță IT, Accenture, a reușit să ia niște conturi mari, internaționale din zona de marketing. Și asta pentru că soluțiile lor merg mult mai departe de un copy creativ și o reclamă frumoasă pentru TV, încep să pună mult mai mult împreună și tehnologie, și trenduri și așteptări ale clienților și să vină cu soluții care bat absolut orice altă campanie de marketing.
Așa că lecția asta de a nu ne lua atât de mult în serios, de a ne pune mii de întrebări înainte să facem orice, s-ar putea să fie foarte utilă.
Asta nu înseamnă că nu trebuie să fim curajoși! Trebuie să fim curajoși, să facem multe lucruri, dar inclusiv a nu te lua pe tine însuți foarte în serios este un act de curaj.
2. Calibrează-ți așteptările
Avem o imagine posh despre ce înseamnă să lucrezi în marketing și comunicare, în agenții sau la client, pe când meseria asta are o grămadă de părți și mai puțin plăcute, sunt o grămadă de lucruri care îți dau dureri de cap. La greu!
Eu lucrez într-o industrie dificilă și mi-a dat multe bătăi de cap, iar ultimii 7 ani, poate mai mult, au însemnat comunicare de criză continuă. Oamenii nu prea sunt fani banking și a fost foarte complicat și din cauza asta, și nu sunt fani și din cauză că bankingul n-a fost în stare să se facă plăcut și să se adapteze la lumea în care trăim. Iar aici intervine rolul oamenilor de marketing și comunicare de a face o punte între clienți, între societate și companie.
Iar așteptările de super glam nu ajută cu nimic. Eu sunt PR-ista șefă de la BCR, iar un job de genul ăsta presupune, în general, o grămadă de chestii shiny, glam, pe când meseria mea nu e deloc așa.
Cred că sunt o grămadă de oameni mult mai tineri care vin din spate și care nu înțeleg și partea asta mai puțin glam și cu mai multă muncă de Sisif, la un moment dat.
Dacă chiar îți dorești un job în marketing și comunicare, calibrează-ți așteptările, pentru că nu e doar glam și se muncește foarte mult.
Știu puține industrii în care se muncește mai mult decât se muncește în marketing și comunicare. Iar asta dintr-un motiv foarte simplu: trebuie să fii în permanență la curent cu ce se întâmplă în momentul respectiv. Trebuie să de adaptezi permanent și nu e ușor să ții pasul.
3. Reziliență, reziliență, reziliență
Reziliență până la Dumnezeu. Cu 70 de idei puse pe masă până când să se implementeze una și după ce ai implementat-o, mai sunt încă 7 care vin cu o idee mai bună decât a ta, și atunci, dacă nu ești suficient de răbdător o să pleci foarte repede din industrie.
Pare că toată lumea se pricepe la marketing și comunicare.
Eu lucrez într-o companie foarte specializată, în lumea financiară, și nu te-ai aștepta ca un analist financiar să vină și să-ți spună că știe mai bine decât tine cum trebuie să arate un comunicat de presă sau o campanie. Ei bine, toată lumea știe lucrurile astea și trebuie să fii foarte calm, foarte răbdător și să poți explica fiecăruia de ce faci lucrurile într-un anume fel.
4. Luați repede oportunitățile care vin
Este un sfat pe care l-am primit și eu acum mai mulți ani, într-un curs de leadership. Lucrurile se întâmplă repede, șansele vin, destul de multe, și trebuie să fii pe fază. Cine nu e pe fază, nu face. Vremea în care stai să te gândești, să analizezi, a cam trecut, mai ales dacă vrei să faci ceva de impact.
Mă uit și vă dau un exemplu recent: noi, BCR, am fost numărul 1 în piață până acum un an și jumătate, însă mai recent competitorul nostru direct a început să fie numărul 1, nu doar la nivel de active, cât și pe comunicare. Iar asta doare, la un moment dat, destul de mult pentru mândria profesională. Și atunci ești într-o competiție permanentă.
De exemplu, acum ceva timp, în timpul lockdownului, unul dintre competitorii noștri au avut un filmuleț foarte emoționant pe Facebook și au rupt. Nouă ne-a luat un pic mai mult să facem chestia asta și evident că nu am mai avut rezultatele lor și hype-ul care s-a creat.
Am avut și noi idei, evident că lucrurile nu sunt foarte diferite, însă contează foarte mult cine se mișcă primul. Ei s-au mișcat, au punctat, noi am stat pe gânduri, asta e, data viitoare trebuie să ne mișcăm mai repede.
Deci, oportunitățile care vin trebuie să se întâmple.
5. O veste negativă poate să ofere o oportunitate de a face ceva mult mai bun în continuare
Bineînțeles, mă raportez la industria în care lucrez eu, industrie care a fost destul de chinuită reputațional, cel puțin în ultimii 10 ani de zile.
Problema este că având o inerție foarte mare, n-am știut să ne mișcăm la timp, iar asta ne-a costat și mai mult. N-am știut să profităm de toate oportunitățile pe care contextul economico-social ni l-a creat cumva.
În momentul în care clientul vine și îți spune „ești nedrept!”, nu ai foarte multe variante, decât să-i explici comportamentul tău și să devii transparent. Dacă te duci și te gândești vreo 3 luni de zile cum ai putea să răspunzi, nu te ajută la absolut nimic. Deci, trebuie să ne mișcăm repede, iar în industria noastră trebuie foarte-foarte repede.
6. Contează foarte mult oamenii din jurul tău
Contează oamenii cu care lucrați, oamenii cu care vorbiți și ca un om să conteze cu adevărat trebuie să vă gândiți cum vă purtați cu el, indiferent că vă este subaltern, șef sau prieten. Inclusiv toate teoriile moderne de eficientizare a muncii ne spun un singur lucru:
Șansa noastră să facem un pas înainte, apropo de noile revoluții, este să scoatem mult mai mult din capitalul uman din jurul nostru.
Până acum, lucram în niște ierarhii foarte clare, piramidale, șeful spune, ceilalți execută, iar în felul ăsta ți se limitează foarte mult resursa de creativitate, ți se limitează resursa de implicare. Un om poate să execute ceea ce îi spui tu, dar și tu ai o limită și dacă nu înțelegi că și tu ești limitat și că singura variantă ca echipa să facă mai mult este ca toată lumea să vină și să creeze în mod egal, atunci ai o foarte mare problemă.
Indiferent din ce perspectivă vă raportați la oameni, de jos în sus, de sus în jos, din lateral, cum vreți, încercați să găsiți cele mai bune modalități să scoateți ce-i mai bun din oameni. Iar asta se întâmplă doar cu foarte multă bunătate și foarte multă dragoste. Știu că sună foarte romanțios, dar dacă e să fim pragmatici, știm că sunt 2 sentimente majore care mișcă lumea asta: dragostea și frica. Până acum am trăit într-o societate care s-a bazat destul de mult pe frică și asta ajunge să aibă niște limite. Dacă începem să facem switch-ul către dragoste, către a oferi celorlalți foarte multă deschidere și foarte multă acceptare, o să vedeți că primim mult mai mult. Și individual și ca oameni.
So.. spread the love! O să primiți foarte mult și o să ajute mai mult decât orice în tot ceea ce faceți.