Cum a fost la prima ediție MentorFEST
Prima ediție MentorFEST a deschis programul de mentorat în advertising și marketing, MentorIAA, cu o jumătate de zi de prezentări și discuții libere între profesioniști seniori din industrie și studenți de la facultățile de marketing și comunicare.
Ne-am bucurat de entuziasmul cu care aceștia au acceptat invitația și au venit să afle tips & tricks de la seniori: unii au negociat cu profesorii de seminar, alții au venit special de la Brașov.
Mulțumim și mentorilor care au acceptat provocarea noastră: Claudiu Petria – Cofondator Questo, Lucia Antal – Head of Research & Development ProTV , Andreas Aron – Group Creative Director Leo Burnett, Cătălin Dobre – CEE Creative Director McCann Worldgroup, Cristina Hanganu – Communication & CSR Director Lidl România, Laurențiu Ion – Digital Marketing Manager PepsiCO, Mihai Trandafir – Managing Director Universal Media, Oana Stăncel – Director de Marketing Macromex.
Până să vă povestim despre următoarea ediție MentorFEST, să vedem ce am reținut din prima.
Cum te angajezi fără CV și scrisoare de motivație? Tips & tricks de la Claudiu Petria
Claudiu Petria, co-fondator Questo, ne-a povestit despre facultățile pe care le-a testat înainte de a intra în advertising iar sfatul său principal a fost:
„Testați ce vă place și give up când nu e calea corectă pentru voi. Momentul potrivit să începeți e acum!”
Ne-a povestit de strategii creative de angajare, pentru a ieși în evidență când pe masa HR-ului se adună doar CV-uri Europass.
- Maria Năzdrăvan a făcut un event pe Facebook în care promitea copy gratuit pentru primii 200.000 de participanți și a reușit, așa, să atragă atenția agențiilor
- Alt tânăr și-a dorit să se angajeze la Mavericks și a făcut aduri în care a targetat oameni din marcomm cu rugămintea (a se citi call-to-action) ca ei să-l recomande mai departe lui Dragoș Smeu. Iar ei l-au recomandat!
„Important e să ai răbdare și să iei lucrurile pas cu pas”, conchide Claudiu.
Ați auzit de Slavoj Zizek? Perspective de ansamblu de la Andreas Aron
Andreas Aron, Group Creative Director Leo Burnett, ne-a ajutat să ne dăm un pas înapoi și să ne gândim la toată cunoașterea care stă, istoric, în spatele copywritingului și advertisingului. Ne-am dus până în Grecia Antică, la Aristotel și viziunea sa asupra științelor: retorica (arta discursului persuasiv) face parte din științele poetice, alături de poetică și arte tehnice, și e deci o tehnică și o practică cu o istorie de mii de ani.
Andreas ne-a adus apoi către un filozof contemporan, Slavoj Zizek și ne-a sugerat acest clip de la Vice:
Pe archive.org găsiți gratuit (fără sign-up, fără pop-uri, pur și simplu free!) mai multe dintre filmele sale, iar două sunt cel puțin hilare (și foarte smart): The Pervert’s Guide to Cinema și The Pervert’s Guide to Ideology. Puteți viziona aici mai multe dintre filmele lui Zizek.
Știe cineva ce înseamnă brand with a purpose?
Astfel și-a început Cristina Hanganu prezentarea. Cristina e Communications & CSR director la Lidl România și apreciază mult faptul că poate investi deștept bugetul multinaționalei pentru a susține societatea și în linie cu misiunea brandului.
Când era mică, Cristina și-ar fi dorit să fie jurnalistă, să deconspire acte ilicite și astfel să pună umărul la o lume mai bună. A intrat în PR, nu a lucrat niciodată în presă, însă privind înapoi nu-i pare deloc rău și simte că de unde e acum poate ajuta comunitățile mai mult. De exemplu, vede școli în care Lidl a investit și acesta continuă să evolueze, cu ajutorul directorilor care privesc și spre nevoile elevilor dar și către ale profesorilor.
FOMO sau JOMO? Lucia Antal despre atenție, ca „monedă”
Lucia Antal a explicat că „bătălia” brandurilor și tuturor comunicatorilor e pe atenția noastră, care, pe anumite segmente de vârstă, a scăzut sub cea a unui peștișor auriu.
Bineînțeles că atenția asta trebuie împărțită între toate platformele și conținutul cel mai atractiv e cel care o câștigă. Astfel, Lucia, care a fost până de curând Marketing Director PRO TV și acum este Head of Research & Development, crede că toate „celelalte” ecrane sunt doar puii televizorului, pe care îl consideră „Total Video”:
„Television is not dying, it’s just making babies!”
Faptul că trebuie să ne împărțim atenția între atâtea platforme, evenimente, device-uri conduce, pe de o parte, la FOMO: Fear Of Missing Out. Dar știați că pentru unii oameni poate conduce și la JOMO: Joy of Missing Out? JOMO e bucuria de a fi departe de device-uri, de a nu avea notificările activate și de a te bucura de un moment de respiro în toată agitația. Se poate întâmpla totuși să simți nevoia să împărtășești online bucuria JOMO.... și atunci înseamnă că tentațiile instant gratification-ului au câștigat din nou.
O discuție deschisă cu Cătălin Dobre
Spontan, Cătălin a invitat alături de el pe „scenă” pe doi dintre viitorii interni ai McCann Worldgroup România, cu care a discutat despre așteptări la început de drum.
„Trebuie să nu-ți fie frică să faci greșeli”, i-a răspuns viitoarea internă în încuvințarea sălii și a lui Cătălin.
Cătălin a degajat, astfel, discuția cu întreaga sală și a folosit timpul pentru a le răspunde întrebărilor studenților. Le-a spus că el nu ar scrie nicio scrisoare de motivație și ar găsi alte modalități de a-și arăta dorința de a lucra într-un loc. Pentru a se inspira și a rămâne conectat la realitatea „din afara bulei”, ar căuta stimuli din afara industriei, ar citi, ar vorbi cu șoferul de Uber dar ar evita sursele din interiorul industriei.
„Am fost catapultat pe un scaun fără să știu ce aveam de făcut” mărturisește Mihai Trandafir
Mihai, General Manager UM România, agenția de media din grupul McCann, a împărtășit cu studenții cum se proceda cu aplicațiile „pe vremea lui”. „Cred că am trimis sute de faxuri”, își amintește Mihai, „și nu știai ce se întâmplă în partea cealaltă, dacă îl va primi cineva”.
O cunoștință l-a ajutat să obțină un interviu și apoi un job și astfel s-a trezit „catapultat pe un scaun fără să știe ce avea de făcut”. Dar în 6 luni a învățat și a început să se ocupe de media buying pentru unul dintre cele mai mari conturi de la acea vreme: Connex (fostul Vodafone).
Dacă rolul colegilor din McCann și MRM e să găsească idei creative potrivite pentru un anumit target, rolul omului de media e să aprofundeze profilul consumatorului.
Pe Mihai, ca și pe Lucia, îl puteți cunoaște la Modulul Strategie și Planificare Media de la Școala IAA, care oferă un preț dedicat studenților. Puteți afla aici detalii.
„Munca mea zilnică e ceea ce făceam și dacă n-aveam un job” spune Laurențiu Ion
Laurențiu Ion, Digital Marketing Manager pe toate brandurile din portofoliul PepsiCO, 10 la număr, este unul dintre laureații Forbes 30 under 30 și am aflat la MentorFEST și de ce. Laurențiu reușește să împletească firesc pasiunea sa, scrisul, în aproape tot ce face. A vrut să fie copy, n-a fost, dar scire în continuare, a lansat o revistă (SUBCAPITOL), e contributor Forbes și a publicat și în DOR. Îl atrag domeniile conexe și backgroundul său demonstrează coerența în diversitate: înainte de Pepsi a lucrat la IBM, în B2B (business to business) și trecerea către B2C (business to consumer) nu i-a fost ușoară.
La IBM l-a impresionat „the most quiet room in the world”, o cameră care găzduiește serverele IBM, ce găzduiesc, la rândul lor inteligența artificială dezvoltată de IBM, Watson.
„Faceți internshipuri, lucrați în paralel cu facultatea.” este sfatul lui Laurențiu.
E important să ne obișnuim cu procesul de angajare și procesul de lucru cât mai devreme, spune el. Dar chiar și așa, recrutarea l-a luat și pe el prin surprindere la Pepsi: procesul a durat 3 luni și a însemnat 8 interviuri. E bine ca tinerii să fie conștienți de aceste aspecte, crede Laurențiu, ceea ce e și misiunea proiectului MentorIAA: de a provoca astfel de discuții sincere în comunitate, prin care să-i ajutăm pe cei mai mici să intre cât mai pregătiți în industrie.
- Cum faci diferența între job și ceea ce scrii tu în afara lui? a venit o întrebare din sală.
- Văd foarte multe copy-uri și am stabilit de la început că nu voi da feedback pe copy, pentru că e un defect profesional să văd orice „scamă”, a răspuns Laurențiu scurt și la obiect, cu un perfect exemplu de negociere specifică și importantă la începutul unui nou job.
Oana Stincel de la evenimentul de lansare la MentorFEST
Oana Stincel, Director de Marketing Macromex, a povestit cât de diversă și încărcată poate fi ziua unui om de marketing. Natura jobului, ce presupune coordonarea unor activități complementare dar diferite (distribuție, pricing, comunicare de exemplu), nu te lasă să te plictisești o clipă. Oana venea de la lansarea unei noi campanii, pe care au gândit-o ca serial:
În încheierea evenimentului, Oana a reamintit și importanța teoriei. E esențial să cunoaștem principiile marketingului înainte de ne creea propriile reguli cât și să avem o înțelegere comună a oricărui domeniu de activitate pentru a putea colabora cu ceilalți.
Mulțumim mentorilor care au acceptat să facă parte din program și studenților dornici să afle mai mult. Vă așteptăm la următoarele ediții MentorFEST și în programul de mentorat.